بی کربنات کلسیم به عنوان یک ترکیب شیمیایی مهم در بسیاری از فرایندهای طبیعی و صنعتی شناخته می‌شود. این ماده در شرایط خاصی به صورت پایدار باقی می‌ماند و بر اثر فاکتور هایی مانند دما و فشار ممکن است به کربنات کلسیم تبدیل شود. همچنین، بی کربنات کلسیم در محیط‌های آبی به عنوان یک عامل تنظیم‌کننده pH عمل می‌کند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که این ترکیب می‌تواند تأثیرات جالبی بر روی اکوسیستم‌های آبی و کیفیت آب داشته باشد.

بی کربنات کلسیم

بی کربنات کلسیم  یا کلسیم بی کربنات چیست؟

اصطلاح ” بی کربنات کلسیم ” و ” کلسیم بی کربنات ”  هردو یکی بوده و به یک ماده اشاره دارند .

کلسیم بی کربنات یک ترکیب شیمیایی با فرمول Ca(HCO₃)₂ است که به عنوان کلسیم هیدروژن کربنات نیز شناخته می‌شود. این ترکیب یونی شامل کلسیم، هیدروژن، کربن و اکسیژن بوده و زمانی تشکیل می‌شود که دی‌اکسید کربن در آبی که حاوی یون‌های کلسیم است، حل شود .

کلسیم بی کربنات در آب راحت حل می شود، برخلاف کلسیم کربنات که معمولا نامحلول است. این حلال بودن باعث می شود که عمدتاً در محلول‌های آبی وجود داشته باشد و به طور طبیعی در آب‌های زیرزمینی و برخی از محیط‌های آبی یافت می‌شود.

بی کربنات کلسیم
بی کربنات کلسیم

برای خرید و اطلاع از قیمت ها می توانید روی قیمت کربنات کلسیم کلیک کنید ؛ یا از طریق شماره های 08644433822 و 09183657217 با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید .

 

جهت تماس مستقیم با مشاوره خرید با شماره زیر تماس بگیرید:

برای ارتباط در واتساپ روی آیکن زیر بزنید:

بی کربنات کلسیم: خواص شیمیایی

کلسیم بی کربنات در آب زود حل می شود، میزان حلالیت آن به صورت تقریبی 16.6 گرم در 100 میلی‌لیتر است. محلول های بی کربنات کلسیم قلیایی بوده و PH آنها بیشتر از 7 است . این ماده معمولاً به صورت پودر بلوری سفید یا در محلول یافت می‌شود و نسبت به تغییرات دما و فشار حساس است.

هنگام گرم شدن تجزیه شده و به کلسیم کربنات تبدیل می‌شود و دی‌اکسید کربن و آب آزاد می‌کند.همچنین این ترکیب به راحتی با اسیدها (مثل اسید سولفوریک و هیدروکلریک) واکنش می‌دهد و یون کلسیم، دی‌اکسید کربن و آب تولید می کند که یک ویژگی کلیدی در بی‌کربنات‌ها است. این واکنش‌پذیری آن را برای کاربردهای مختلف مفید می‌سازد.

 

کاربرد بی کربنات کلسیم
کاربرد بی کربنات کلسیم

 

کلسیم بی کربنات: کاربرد

کاربرد بی کربنات کلسیم در صنایع مختلفی از جمله صنعت کشاورزی ، صنایع غذایی، ، داروسازی و تصفیه آب است. در ادامه در مورد کاربرد این ماده در این صنایع توضیح خواهیم داد :

  • صنایع غذایی

این ترکیب به عنوان منبع عالی کلسیم شناخته می‌شود که برای سلامت استخوان و عملکردهای فیزیولوژیکی بدن ضروری است .

معمولاً به غذاها و نوشیدنی‌ها اضافه می‌شود تا خاصیت های غذایی آن‌ها را بهبود ببخشد .

همچنین کلسیم بی کربنات به عنوان یک عامل بافرعمل می‌کند و به تثبیت pH در محصولات غذایی کمک می‌کند ، این موضوع به ویژه در نانوایی و تولید آبمیوه‌ها و سس‌ها اهمیت دارد، جایی که تغییرات ناگهانی در سطح  pH باعث اسیدی شدن آنها می شود و بر طعم و بهداشت مواد می تواند تاثیر بگذارد.علاوه بر آن همچنین به عنوان یک عامل سفت‌کننده در محصولات لبنی عمل می‌کند و به بافت مطلوب در محصولاتی مانند ماست و پنیر کمک می‌کند.

  • صنعت کشاورزی

برای بهبود کیفیت خاک از طریق افزایش سطح کلسیم و تنظیم pH خاک استفاده می‌شود و کمک می‌کند تا محیطی مناسب‌تر برای رشد گیاهان ایجاد شود، به ویژه در خاک‌های اسیدی .همچنین به عنوان منبع کلسیم، معمولاً در کودها گنجانده می‌شود تا باعث رشد گیاه و افزایش محصولات شود زیرا کلسیم برای ساختار و عملکرد دیواره سلولی گیاهان ضروری است.

  • صنعت داروسازی

بسیاری از مواد دارویی  به تغییرات pH حساس هستند. کلسیم بی کربنات به تثبیت pH فرمولاسیون‌ آنها کمک کرده و اثربخشی و سلامت دارو را حفظ می‌کند.همچنین با حفظ pH ، می‌تواند منجر به آزاد سازی بهتر دارو ها در بدن شود و جذب آن‌ها را افزایش دهد. گاهی اوقات به دلیل ویژگی های این ماده در محصولات بهداشت دهان مانند آدامس جویدنی قرارداده می‌شود که به حفظ بهداشت دهان و پیشگیری از خرابی دندان ها کمک می‌کند .

  • صنعت تصفیه آب

برای حذف سختی آب، از این روش به منظور رسوب کردن یون‌های کلسیم و منیزیم استفاده می‌شود . وقتی این یون‌ها به صورت جامد در بیایند و رسوب کنند، دیگر نمی‌توانند وارد لوله‌ها و بویلرها شوند و مانع از تشکیل رسوب در آنها می شود و کارایی سیستم‌های آبی را بهبود می‌بخشد.

همچنین کلسیم بی‌کربنات می‌تواند برای تنظیم pH آب استفاده شود و آن را بیشتر در حالت خنثی نگه دارد . این موضوع برای حفظ کیفیت آب اهمیت دارد.علاوه بر این موضوع در پرورش آبزیان، بی کربنات کلسیم به آب اضافه می‌شود تا کلسیم ضروری به آنها برسد و باعث رشد و گسترش بیشتر آنها شود.

پیشرفت‌های اخیر بی کربنات کلسیم

بر اساس مطالعات اخیر ، کلسیم بی کربنات را به عنوان یک عامل ضد میکروبی و ضد ویروسی مورد تایید قرار داده‌اند. این مطالعات نشان می‌دهد که کلسیم بی کربنات می‌تواند در برابر پاتوژن‌های مختلف مؤثر باشد و این موضوع این ماده را به یک گزینه مناسب برای استفاده در مواد ضدعفونی‌کننده در محیط های بهداشتی تبدیل می‌کند.

جدیدا برای تولید این ماده از یک روش نوین با اعمال یک میدان الکتریکی به آب معدنی حاوی کلسیم بی‌کربنات استفاده می کنند. این تکنیک که به عنوان روش CAC-717 شناخته می‌شود، ساختاری مزوسکوپی از ذرات کلسیم بی‌کربنات ایجاد می‌کند.

در نوآوری‌های جدید ، از این ماده برای استخراج برخی فلزات نیز استفاده می کنند . تحقیقات نشان می‌دهد که محلول‌های آبی بی کربنات کلسیم می‌توانند به عنوان یک عامل متعادل کننده اسید در استخراج و تصفیه فلزات عمل کنند و با تنظیم pH محیط استخراج را بهبود می‌بخشد و حلالیت یون‌های فلزی را افزایش می‌دهد.

 

کلسیم بی کربنات
کلسیم بی کربنات

 

اثرات زیست‌محیطی کلسیم بی کربنات

کلسیم بی‌کربنات تاثیرات زیست‌محیطی قابل توجهی دارد، هم مثبت و هم منفی، که به کاربرد و اندازه ای که از آن استفاده می کنیم بستگی دارد.این ماده نقش مهمی در بهبود کیفیت خاک و آب و ذخیره‌سازی کربن، برای حفظ پایداری و بقای محیط زیست دارد . با این حال، توجه دقیق به میزان عمر و شیوه‌های مدیریت پسماند آن برای کاهش هر گونه اثرات منفی و استفاده به اندازه از آن در کاربردهای مختلف ضروری است.

چالش‌ها و محدودیت‌ کاربرد بی کربنات کلسیم

کلسیم بی کربنات به‌رغم کاربردهای متعدد، با چالش‌ها و محدودیت‌های مختلفی مواجه است. تولید این ماده پیچیده و انرژی‌بر است و به عوامل مختلفی همچون فشارهای بالا( برای افزایش حلالیت CO₂ ) و دما وابسته است. عواملی مانند حساسیت به pH و استفاده بیش از حد از این ترکیب می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند قلیایی شدن زیاد خاک یا کاهش اثربخشی در برخی کاربردها شود.

برای خرید و اطلاع از قیمت ها می توانید از طریق شماره های 08644433822 و 09183657217 با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید .

 

جهت تماس مستقیم با مشاوره خرید با شماره زیر تماس بگیرید:

برای ارتباط در واتساپ روی آیکن زیر بزنید:

جمع بندی

بی کربنات کلسیم در صنایع مختلفی از جمله صنایع غذایی ، کشاورزی ،تصفیه آب و داروسازی کاربرد دارد. این ترکیب به عنوان یک مکمل غذایی، تنظیم‌کننده pH و عامل ضدمیکروبی عمل می‌کند و همچنین در تصفیه آب و بهبود خاک نقش دارد. با این حال، چالش‌هایی مانند انرژی بر بودن و پیچیدگی‌های تولید و استفاده بیش از حد در صنعت کشاورزی وجود دارد که باید مدیریت شوند تا مزایای این ماده به حداکثر برسد و تاثیرات منفی زیست‌محیطی آن را کاهش دهند.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *